۲۸ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۴
کد خبر: ۵۹۷۵۰۰

یادداشت | الزامات تحقق فرداى بهتر برای انقلاب و مردم

یادداشت | الزامات تحقق فرداى بهتر برای انقلاب و مردم
نباید فراموش کرد که در عین تضمین داشتن از فرداى بهتر انقلاب، براى رسیدن به قله متعالى انقلاب الزاماتى وجود دارد که باید آن‌ها را در نظر داشت.
به گزارش خبرنگار خبرگزاری رسا در شهرکرد، رهبر معظم انقلاب در دیدار با فرماندهان و مسؤولان نیروى هوایى در روز ۱۹ بهمن ماه سال جارى با تبیین دقیق راهبردهاى دشمنان علیه مردم ایران، فرداى بهترى را براى انقلاب اسلامى ترسیم و یادآور شدند: عزیزان من! فرداى ملّت ایران از امروز ملّت ایران به مراتب بهتر است؛ و فرداى نیروهاى مسلّح جمهورى اسلامى از امروزشان به مراتب بهتر است؛ و فرداى شما جوان‌هاى عزیز که بنا است جاى گذشتگان را شما‌ها پُر کنید و بهتر از آن‌ها و یک پلّه بالاتر از آن‌ها حرکت کنید، از امروزتان به مراتب بهتر است؛ همه به خدا توکّل کنید، همه تلاش کنید، همه در هرجا که هستید احساس مسؤولیّت و وظیفه کنید و به آن وظیفه عمل بکنید؛ خداى متعال هم با نظر لطف به شما خواهد نگریست و راه را جلوى شما انشاءالله باز خواهد کرد.

اگرچه مردم ایران با حضور پرشکوه و حماسى خود در راهپیمایى ۲۲ بهمن ماه امسال که پایان ۴۰ سالگى اول انقلاب و آغاز ۴۰ ساله دوم انقلاب اسلامى است، تحقق این فرداى بهتر را عملا تضمین نمودند، اما تأمل در مؤلفه‌هاى شکل دهنده و تداوم بخش انقلاب چرایى این آرمان بلند را روشن‌تر مى‌کند.
 
نباید فراموش کرد که در عین تضمین داشتن از فرداى بهتر انقلاب اسلامى نسبت به امروز و دیروز آن، براى رسیدن به قله متعالى انقلاب و تحقق کامل فردایى بهتر، بنا بر فرمایشات و هشدارهاى رهبر فرزانه انقلاب، الزاماتى وجود دارد که حتما باید آن‌ها را در نظر داشت. الزاماتى از این قبیل:

۱- حرکت بر مبناى ارزش‌ها و اصول انقلاب و عدم انحراف از راه خدا
۲- تحمل دشوارى‌ها و شرایط تحریم
۳- همت و کار و تلاش بى‌وقفه
۴- پایبندى ملت به «استقلال، عزت و سرافرازى حاصل از انقلاب اسلامى»
۵- نهراسیدن از دشمن
۶- توکل داشتن به خدا
۷- دفاع از دستاوردهاى بین‌المللى انقلاب

یادداشت | الزامات فرداى بهتر انقلاب و مردم

رمز پایدارى انقلاب در درون آن نهفته است‌

انقلاب اسلامى ایران در حالى چهلمین سال پیروزى خود را جشن گرفت که در آغازین روز‌ها و ماه‌هاى شکل‌گیرى، به‌دلیل وابستگى رژیم پهلوى به بیگانگان و ظاهر قدرتمند آن رژیم، پیروزى آن بعید و غیرقابل باور به نظر مى‌رسید و اکنون که وارد چهلمین سال دوم عمر بابرکت خود مى‌شود، ماندگارى آن به دلیل تحمل بى‌نظیرترین فشار‌ها و تهدید‌ها و تحریم‌ها، حتى از شکل‌گیرى و پیروزى‌اش اهمیت بیشترى یافته است. زیرا انقلاب شکوهمند اسلامى ایران تنها انقلابى در جهان است که توانسته است باوجود همه هجمه‌ها، فشارها، تحریم‌ها، تهدید‌ها و جنگ تحمیلى ۸ ساله روى پاى خود بایستد و بدون انحراف از اصول و مبانى بنیادین خود، با پیشرفت‌هاى کم‌نظیرى در عرصه‌هاى مختلف، در اوج عظمت و اقتدار و سربلندى، ۴۰ سالگى خود را به پایان برساند.

رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار مسؤولان دستگاه قضایى در تاریخ 7 تیر 1377 رمز بقا و پایدارى انقلاب را نهفته در درون آن دانسته ویادآور شدند: «یک واقعیت شگفت‌آورى در انقلاب ما وجود دارد که این انقلاب را یک حالت استثنایى مى‌بخشد و آن این است که در قوانین علوم اجتماعى درباره انقلاب‌ها، مى‌گویند انقلاب‌ها همچنانى که یک فرازى دارند، اوجى دارند، یک فرودى هم دارند... آن قوانین مى‌گویند تا وقتى شور وانگیزه انقلابى در مردم هست، انقلاب‌ها به سمت جلو حرکت مى‌کنند، اوج مى‌گیرند، بعد هم به تدریج این شور و هیجان و این عاملِ حرکت به پیش، کم مى‌شود و در مواردى تبدیل به ضد خود مى‌شود؛ انقلاب‌ها سقوط مى‌کنند و برمى گردند پایین. انقلاب‌هاى بزرگ دنیا که در تاریخ دویست سال اخیر ما این‌ها را مى‌شناسیم، بنا بر همین تحلیل، همه با آن نظریه قابل انطباق هستند؛ اما انقلاب اسلامى از این تحلیل جامعه شناختى به کلى مستثنى است. در انقلاب اسلامى پادزهر فرود انقلاب در خود این انقلاب گذاشته شده است بار‌ها عرض کرده‌ایم که تجسم انقلاب در «جمهورى اسلامى» و در «قانون اساسى جمهورى اسلامى» است. نویسندگان قانون اساسى که از نظر امام و مکتب امام درس گرفته بودند، در خود این قانون عامل تداوم‌بخش انقلاب را گذاشته‌اند: پاى بندى به مقررات اسلامى و مشروعیت بخشیدن به قانون، مشروط بر این‌که بر طبق اسلام باشد.»

رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با مردم قم در ۱۹ دى ماه نیز با تأکید بر افق روشن انقلاب اسلامى، رسیدن انقلاب به چهل سالگى را در روند شکل‌گیرى تمدن‌ها، آغاز بلوغ و شکوفایى خواندند و افزودند: «در این مسیر تمدنى، چهل سالگى نه دوران پیرى، بلکه دوران عمق یافتن حرکت‌ها است و به فضل الهى و به برکت «ایمان دینى، عزم راسخ، حضور و آمادگى و کار و تلاش ملت به ویژه انبوه جوانان خوش‌فکر، مبتکر و امیدوار به آینده، حرکت تاریخى ملت ایران به نتایج درخشان خود خواهد رسید.»

آنچه را که در ترسیم ابعاد روشن انقلاب مى‌توان مورد تأکید قرار داد این است که به رغم وجود برخى از کاستى‌ها در روند اداره کشور که آنهم محصول ضعف‌ها وناکارآمدى‌ها و غفلت مسؤولان از ظرفیت‌هاى انقلاب و باور و اعتماد به دشمنان است، نظام اسلامى در چهل سال گذشته توانسته در مسیر تحقق آرمان‌ها واهداف انقلاب گام بردارد. حفظ استقلال و تمامیت ارضى کشور به رغم تحمل یکى از کم نظیرترین جنگ‌هاى معاصر در عین صلابت و عظمت و ایستادگى انقلاب در مقابل سلطه گران جهانى، نمایانگر قابلیت و توانایى نظام اسلامى در پاسداشت شعار استقلال است.

اهتزاز پرچم اسلام در جهان و ایستادگى در برابر حرکت‌هاى انحرافى تکفیرى و التقاطى که با هدف مقابله با حرکت ناب انقلاب اسلامى ایجاد شده بود، بیانگر کارنامه روشن انقلاب در پاسداشت اسلامیت نظام است، پاسداشتى که البته هزینه‌هاى سنگین مادى و انسانى را بر ایران اسلامى تحمیل کرد. انقلاب اسلامى با ارائه تصویرى کارآمد از دین به عنوان پدیده‌اى معنوى و پویا، توانست نقش آموزه‌ها و اعتقادات دینى را به عنوان منبع معرفتى و راهنماى زندگى فردى، اجتماعى و سیاسى به منصه ظهور برساند و توان دین را به عنوان پرچم معنوى مبارزه براى رفع استیلاى بیگانگان، فراروى بشریت قرار دهد و با شاخصه دین‌باورى و آرمان‌خواهى، دین را به عنوان پدیده‌اى سیاسى و عنصرى فرهنگى معرفى کند.

تجلى رکن جمهوریت نظام را در نقش و حضور مردم در همراهى با نظام مى‌توان دید. آنچه که این روز‌ها قدرت‌هاى استکبارى را عصبانى کرده، همین ویژگى است. چراکه براساس محاسبات آن‌ها باید این فشار‌ها و تحریم‌ها تاکنون چندین بار کشور را دچار چالش و بحران کرده باشد، اما براى شکست زنجیره وار فراخوان‌هاى آن‌ها براى تحریک مردم علیه نظام اسلامى، تنها و تنها دلیلى را که مى‌توان آورد این است که مردم به رغم تحمل مشکلات معیشتى و سختى زندگى، پذیرش سلطه بیگانگان را برنتافته و حاکمیت خود را مطلوب‌تر از الگوهاى تحمیلى بیگانگان مى‌دانند و حاضر نیستند همچون قبل از پیروزى انقلاب اسلامى، گاو شیرده بیگانگان باشند.

یادداشت | الزامات فرداى بهتر انقلاب و مردم

مؤلفه‌هاى مؤثر در ماندگارى و بقاى انقلاب‌

انقلاب اسلامى برخلاف سایر انقلاب‌هاى جهان، حرکتى تک‌بعدى و یک‌جانبه نیست، انقلاب‌هاى جهان، معمولاً یا وجه سیاسى - اجتماعى داشته یا اقتصادى و البته همه آن‌ها معطوف به امرى مادى و این دنیایى بوده‌اند. در حالى که انقلاب اسلامى ایران، انقلابى همه جانبه است و همین امر و اتکاء آن به ارزش‌هاى دینى والهى سبب ماندگارى و بقاء آن است. رهبر معظم انقلاب اسلامى در فرازى از بیاناتشان درتاریخ 14 خرداد 1387 می‌فرمایند: «انقلاب اسلامى با همه انقلاب‌هاى دیگر متفاوت است؛ نه یک انقلاب صرفاً معنوى و فرهنگى است، نه یک انقلاب صرفاً اقتصادى است، نه یک انقلاب صرفاً سیاسى است؛ یک انقلاب همه‌جانبه است. مثل خودِ اسلام است. همان‌طورى که اسلام ابعاد معنوى و اخلاقى دارد، ابعاد الهى دارد، درعین‌حال، ناظر به زندگى مردم است؛ بعد اقتصادى، بعد سیاسى، بعد اجتماعى در اسلام وجود دارد؛ انقلاب اسلامى هم داراى ابعاد مختلف بود و راز ماندگارى انقلاب اسلامى و روز به روز زنده‌تر شدن این انقلاب در سطح منطقه و جهان، همین ابعاد گوناگون آن است که با نیازهاى بشر متوازن و همراه است.»

راز پایدارى و بالندگى جمهورى اسلامى نسبت به دو رخداد تاریخى ایران معاصر مانند انقلاب مشروطه و نهضت ملى شدن صنعت نفت از یکسو و سایر انقلاب‌هاى جهان از سوى دیگر، با گذشت چهار دهه از عمر آن، على رغم همه این دشمنى‌ها و توطئه‌ها را باید در مؤلفه‌هاى اساسى انقلاب جستجو کرد. رهبرى در دیدار دیماه ۱۳۹۴ خود با مردم قم، به موضوع علت و چرایى «ماندگارى انقلاب اسلامى» در مقایسه با برخى حوادث مهم تاریخ معاصر ایران و جهان پرداخته و با اشاره به دو حادثه «نهضت ملى شدن صنعت نفت» و «قیام مشروطیت» فرمودند: در نهضت ملى، خواست مردم، یک خواست حداقلى و عبارت از کوتاه شدن دست انگلیس از سرمایه ملى نفت بود و در قیام مشروطیت نیز خواست مردم، حداقلى و عبارت از محدود شدن اختیارات و قدرت مطلقه پادشاه بود. ایشان در این دیدار فرمودند: این دو حادثه با این‌که داراى اهدافى حداقلى بودند و مردم هم در صحنه حضور داشتند، شکست خوردند ولى انقلاب اسلامى ایران با آن که داراى یک هدف حداکثرى، یعنى استقلال همه جانبه و سرنگونى حکومت پادشاهى و استبدادى بود، به پیروزى رسید و ماندگار شد... اگر جوانان به تحلیل درستى از این واقعیت برسند، دیگر تلاش برخى براى نشاندن بذر ترس و رعب و ناامیدى در دل مردم به نتیجه نخواهد رسید و راه صحیح آینده کشور مشخص خواهد شد.

الف: مؤلفه‌هاى ناشى از ماهیت و ذات انقلاب اسلامى‌
۱- خاستگاه دینى و الهى انقلاب‌
۲- نقش و جایگاه ولى فقیه در نظام اسلامى‌
۳- توازن و همراهى ابعاد گوناگون انقلاب با نیازهاى بشر
۴- مشروع بودن قوانین در صورت انطباق با اسلام‌
۵- پایبندى به فلسفه‌ى سیاسى و مکتب سیاسى امام‌

ب: مؤلفه‌هاى ناظر بر آرمان‌ها و ساختار حقیقى نظام‌
۱- روحیه شهادت طلبى و ایثارگرى نیروهاى مؤمن به انقلاب‌
۲- انطباق حرکت انقلاب اسلامى با آرمان جهانى ظهور
۳- توازن و همراهى ابعاد گوناگون انقلاب با نیازهاى بشر
۴- استکبار ستیزى و استقلال خواهى‌

ج: مؤلفه‌هاى ناشى از کارآمدى انقلاب اسلامى‌
۱- دستاوردهاى انقلاب در عرصه‌هاى مختلف صنعتى، علمى، دفاعى‌
۲- ایجاد زمینه شکوفایى استعدادهاى آحاد ملت و جوانان در رشته‌هاى مختلف‌
۳- شهادت‌ها و مقاومت‌هاى خالصانه شهدا و جانبازان‌
۴- وحدت کلمه و همبستگى ملى‌
۵- حضور مردم در صحنه و نقش آنان در شکل‌گیرى و تداوم انقلاب اسلامى‌
۶- ظرفیت‌هاى نیروى انسانى و نقاط قوت ایران‌
۷- گسترش دامنه و نفوذ انقلاب اسلامى‌
۸- ضعف و فروپاشى دشمنان انقلاب‌
۹- طراحى چشم‌انداز ۵۰ ساله نظام اسلامى‌

الزامات فرداى بهتر انقلاب‌

۱- حرکت بر مبناى ارزش‌ها و اصول انقلاب و عدم انحراف از راه خدا: رهبر معظم انقلاب اسلامى در دیدار با مردم قم در ۱۹ دى امسال، مبتنى بر وعده الهى، با ترسیم افق روشن انقلاب یادآور شدند: هر جبهه اى که در راه خدا حرکت کند، وعده قطعى و بدون تردید پروردگار درباره نصرت و پیروزى او محقق خواهد شد، همچنان که در طول ۴۰ سال هرجا درست حرکت کردیم، پیروز شدیم و هرجا کوتاهى داشتیم، پیروزى حاصل نشد.

۲- تحمل دشوارى‌ها وشرایط تحریم: رهبر فرزانه انقلاب در دیدار با فرماندهان و مسؤولان نیروى هوایى در این زمینه یادآور شدند: بنده از گرفتارى‌ها، گرانى‌ها و دیگر مشکلات مطلع هستم، اما به کشور نگاه خوشبینانه دارم چراکه مشاهده مى‌کنم ملت همچون یک قهرمان و یک شخصیت قوى در مقابل جبهه دشمن ایستاده است و مى‌داند چه مسیر و اهدافى را باید دنبال کند. ایشان تأکید کردند: مردم، گله‌مندى، ناراحتى و توقعاتى دارند، اما هیچ مسأله‌اى هرگز موجب نشده و نمى‌شود که ملت از پشتیبانى همه جانبه از آرمان‌ها و اهداف امام و انقلاب و نظام روى گردان شود.

۳- همت و کار و تلاش بى‌وقفه: رهبر معظم انقلاب اسلامى، در دیدار با فرماندهان و مسؤولان نیروى هوایى، ملت ایران را به کوهنوردى تشبیه کردند که در ۴۰ سال اخیر، بخش مهمى از راه و گردنه‌هاى پُر پیچ و خم و خطرناک را رد کرده، اما براى دستیابى به اهداف و بى‌اثر کردن تهدید‌ها و توطئه‌ها، باید بقیه راه را نیز طى کند و به قله برسد؛ لذا همه مسؤولان و آحاد مردم را به همت و کار و تلاش بى‌وقفه فراخواندند و افزودند: هرکس در هرجا که هست به وظایف خود عمل کند تا همه خانه‌هاى جدول عمومیِ وظایف ملت و مسؤولان پُر شود و شتاب حرکت ایران عزیز به سمت اهداف، بیشتر شود.

۴- پایبندى ملت به «استقلال، عزت و سرافرازى حاصل از انقلاب اسلامى»: رهبرى در بخشى از بیاناتشان به مناسبت روز ۱۳ آبان ۱۳۹۷ مى فرمایند: «یکى از مظاهر شکست آمریکا این است که نتوانسته بر روحیه استقلال طلبى جوانان ما اثر بگذارد. جوانان ما در سراسر کشور احساسات استقلال طلبانه دارند؛ بعضى حتى خیلى پایبندى دینى ندارند، اما نسبت به تسلط بیگانه حساس هستند. امروز جوانان ما از جوانان نسل اول انقلاب اگر جلوتر نباشند عقب‌تر هم نیستند.»

۵- نهراسیدن از دشمن: رهبر معظم انقلاب در دیدار ۱۹ بهمن با کارکنان نیروى هوایى ارتش، دلهره افکندن و ناامید کردن را کار اصلى دشمن و عناصر نفوذى برشمردند و با استناد به آیات متعدد قرآنى و رویدادهاى درس آموز صدر اسلام افزودند: منطق اسلام این است که از دشمن نهراسید بلکه از انحراف از صراط مستقیم بترسید و اگر درست عمل کنید، به یارى پروردگار حتماً پیروز خواهید شد. حضرت آیت ا... خامنه‌اى، انحراف از راه خدا و تسلیم در مقابل دشمنان را موجب ذلت و بى‌پناهى ملت خواندند و خاطرنشان کردند: در آن صورت، سرنوشت ایرانِ ما همچون دوران رژیم پهلوى یا کشورهایى همچون عربستان مى‌شود که آمریکا بر سرنوشت و منابع و منافعشان مسلط شده است.

۶- توکل داشتن به خدا: رهبر فرزانه انقلاب در دیدار روز ۱۹ بهمن با کارکنان نیروى هوایى ارتش یاد آور شدند: همه به خدا توکّل کنید، همه تلاش کنید، همه در هرجا که هستید احساس مسؤولیّت و وظیفه کنید و به آن وظیفه عمل بکنید؛ خداى متعال هم با نظر لطف به شما خواهد نگریست و راه را جلوى شما ان‌شاءالله باز خواهد کرد.

۷- دفاع از دستاوردهاى بین المللى انقلاب: در میان شاخصه‌هاى کنونى انقلاب آنچه که بیشتر قدرت‌هاى استکبارى را عصبانى کرده است، نفوذ و گسترش انقلاب در منطقه و اقبال مردم در این کشور‌ها به سمت انقلاب اسلامى است که آینده روشن انقلاب را در فراسوى مرزهاى سرزمینى ایران تضمین مى‌کند. یعنى همان پدیده‌اى که آمریکایى‌ها تحت عنوان شیعه هراسى تلاش دارند نفوذ انقلاب را با آن مهار کنند و به زعم خود با فشار و تهدید، انقلاب را در داخل مرزهاى خود محصور کنند، غافل از آن‌که این جذابیت‌هاى انقلاب اسلامى است که سبب این نفوذ و اقبال به سمت آن شده است، چراکه اگر مطابق با ادعاى آن‌ها درآمد نفتى ایران باعث این نفوذ شده بود، اکنون رژیم سعودى به دلیل پول پاشى‌هایى که در منطقه کرده است، باید محبوب‌ترین دولت باشد و نه منفورترین آن‌ها.

حضرت امام خمینى (ره) در وصیت نامه الهى سیاسى خویش مى‌فرمایند: «بى تردید رمز بقاء انقلاب اسلامى همان رمز پیروزى است و رمز پیروزى را ملت مى‌داند و نسل‌هاى آینده در تاریخ خواهند خواند که دو رکن اصلى آن‌انگیزه الهى و مقصد عالى حکومت اسلامى و اجتماع ملت در سراسر کشور با وحدت کلمه براى همان انگیزه و مقصد... توصیه اینجانب به مسلمین و خصوص ایرانیان، به ویژه در عصر حاضر آن است که در مقابل این توطئه‌ها عکس العمل نشان داده و به انسجام و وحدت خود به هر راه ممکن افزایش دهند و کفار و منافقان را مأیوس نمایند.» /۹۴۵۷/ی703/ب1
یادداشت از سجاد محمدی فارسانی
سجاد محمدی فارسانی
ارسال نظرات